ATSO Meclis Toplantısının açılışında bir konuşma yapan ATSO Başkanı Davut Çetin, Oda faaliyetlerinin yanı sıra, kent ve ülke gündemine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.Antalya ekonomisinde yangın var Son günlerde yaşanan orman yangınlarına değinen ATSO Başkanı Çetin sözlerini şöyle sürdürdü:'Maalesef son günlerde kuru sıcaklar nedeniyle orman yangınları yaşıyoruz. Bu yangınların bir kısmı, ormanlık bölgelerde gelişigüzel atılan cam şişelerin mercek gibi yüksek ısı ve ateş yaratmasından kaynaklanıyor. Hem bu davranışları önlemek hem de yangınlara hızlı müdahale için altyapı kurmamız gerekiyor. Umarım büyük felaketlerle karşılaşmadan bu sıcakları atlatırız.Sadece ormanlarımızda değil, aynı zamanda Antalya ekonomisinde, bazı sektörlerimizde de yer yer yangın yaşıyoruz. Konuşmama başlarken, Ramazanda bütün üyelerimizin dualarının kabul olmasını diledim. Çünkü işimiz biraz duaya kalmış görünüyor. Aralık ayından bu yana yazmadığımız, söylemediğimiz kalmadı, fakat maalesef işler iyiye gitmedi. Aralık ayında krizin boyutunun 8-9 milyar dolara çıkabileceğini yazdığımızda bazı kurumlar inanmamıştı. Şubat ayına geldiğimizde yetkililer Rus turistlerin mutlaka gelmeye devam edeceğini, 2.5 milyon Rus turist geleceğini söylüyorlardı.Turizmde bizim kadar zorlanan başka yer ve bölge yok Turizme ilk destek planı Şubat'ta açıklandı, ama yürürlüğe girmesi iki ay sürdü. Şimdi uçak desteğinde artış yapıldı, ama Haziran ayı beklendi. Artık zaten zaman da kalmadı.Burada bir noktayı vurgulamak istiyorum. Gerek uçak desteği, gerekse turizmde kredi erteleme desteği elbette önemli desteklerdi. Bugüne kadar gündeme gelmemiş desteklerdi. Ancak, yaşadığımız kriz karşısında çok daha dinamik olunmalıydı, uygulamalar daha erken başlamalıydı.Bu yıl, özel tanıtım kampanyaları, özel promosyon kampanyaları yapılması gerekirdi. Ayrıca, direkt tarifeli seferler konmasını talep etmiştik, ama olmadı. Artık rakam konuşmanın anlamı yok. Ama durumun anlaşılması için, birkaç rakam vereyim. Geçen yıl Haziran ayında Antalya'ya dış hatlardan gelen uçak sayısı 8 bin olmuştu. Bu yıl Haziran ayının birinci yarısında 1800 civarı.Turist sayısındaki 5.5 aylık düşüş %45, ama son günlerde, günlük olarak kaybımız %60'a yaklaştı. Fiyatlarımız zaten dip yapmış durumda. Antalya'nın döviz ve gelir kaybı Türkiye ekonomisini etkileyecek boyuta geliyor.Turizmde bizim kadar zorlanan başka yer ve bölge yok. Ege bölgesi iç turizme çalıştığı için orada bizdeki kadar sorun olmadı. Bizde özellikle Rusya'ya bağlanmış yerler ve oteller büyük sıkıntı yaşıyor.Alanya esnafı turist duasına çıktı Tarım sektöründe üretimin en bol olduğu Nisan ve Mayıs aylarında ortalama ürün değeri %25 ile %41 arasında düşmüştür. Salatalık gibi bazı ürünlerin fiyatı 25 kuruşa inmiştir. Tarım sektörümüzün geçen yıla göre gelir kaybı 1 milyar lirayı aşmıştır. Allah üreticinin yardımcısı olsun. Tarım üreticileri bu kaybı sineye çektiler, fakat özellikle ticaret sektöründen sürekli olarak telefonlar geliyor, sesimiz duyulmuyor, eylem yapalım diyorlar. Kemer'de Esnaf odası başkanı öncülüğünde yazarkasayla eylem yapıldı. Alanya esnafı turist duasına çıktı ve tepkilerini demokratik biçimde dile getirdiler.Kundu'da ise imitasyon denetiminde, yol kapatma gibi istenmeyen olaylar çıktı. Yol kapama eylemi olunca güvenlik kuvvetleri de mecburen olay yerine gitmişler. Bu da yanlış anlamalara neden oldu. Hatta Emniyet güçlerine haksızlık oldu. Dolayısıyla bütün esnafımız tepkilerini ortaya koyarken itidalli olmalı, turizme ve ticarete zarar verecek görüntülerden sakınmalıdır. Bunun yanında bu dönemde sosyal tepkiye herkes dikkat etmeli, denetim kurumları da hassasiyet göstermelidirler.Ben, Şubat Meclisinden bu yana Antalya esnafına destek verilmesi gerektiğini tekrarlıyorum. 22 Şubat'ta önceki başbakanımız Sayın Ahmet Davutoğlu'nun ifade ettiği afet desteklerini halen bekliyoruz. Bu konuda konaklama sektörüne kredi ertelemesi getirildi, ama tedarikçi sektörlere, esnafa dönük bir önlem gelmedi. Aylardan bu yana turizme girdi sağlayan tarımcının, üreticinin, inşaatçı, makinacı, tekstilcinin, ulaştırma sektörünün zor durumda olduğunu söylüyorum. Bıçak kemiğe dayandı ve kemiği kesiyor SGK verilerine göre daha Mart ayında Antalya'da 5 bin esnaf ve 5 bine yakın tarım üreticisi SGK'dan çıktı. Kapanan büyük oteller de var. Bıçak kemiğe dayandı ve kemiği kesiyor.Antalya'ya artık bir afet desteği gerekiyor. Bu çerçevede, bu kürsüden beşinci defa tekrar ediyorum.Antalya esnafı için SGK primi, vergi, kredi borcu ertelemesi getirilmeli ve bu borçlar birkaç yıllık vadeye yayılmalıdır. Kamu bankaları kanalıyla faizsiz kredi desteği getirilmelidir. Şu anda banka kredilerinde sorun yaşanmaktadır, kredi alımı ciddi ölçüde zorlaşmıştır. Bu dönemde finansman sorunu iyice artmaktadır. Dolayısıyla kredi desteği çok önemli bir konu haline gelmiştir.Bunlar Devletin gücünün, imkanlarının yeteceği önlemlerdir. Dolayısıyla buradan rica ediyorum. Hükümet Antalya'yı özel olarak gündeme almalı ve bir destek programı hazırlanmalıdır. Ayrıca, iç turizmin canlandırılması için çalışanlara tatil kredisi ve özel kampanyalar da yapılabilir.İstihdam desteği de bir başka önemli konudur. Geçici istihdam desteği yönünde bir uygulama başlatıldı, ama kim ne kadar yararlandı bilinmiyor. 37. grubumuz ve 48. grubumuzda, istihdam desteği ve işsizlere destek konusunda çeşitli önerilerde bulunmuşlardır. Yusuf bey ve sektörden arkadaşlarımız istihdam desteği konusundaki durum hakkında bilgi verebilirler.
Gündem
Yayınlanma: 22 Haziran 2016 - 06:00
Çetin, 'Kapanan büyük oteller var. Bıçak artık kemiği kesiyor'
ATSO Haziran Ayı Meclis Toplantısı'nda konuşan ATSO Başkanı Davut Çetin, "SGK verilerine göre daha Mart ayında Antalya'da 5 bin esnaf ve 5 bine yakın tarım üreticisi SGK'dan çıktı. Kapanan büyük oteller de var. Bıçak kemiğe dayandı ve kemiği kesiyor. Antalya'ya artık bir afet desteği gerekiyor" dedi.
Gündem
22 Haziran 2016 - 06:00









